Archiwa

Rok szkolny 2016/2017


Bratki na zajęciach matematycznych przypominali sobie poznane figury: trójkąt, kwadrat, prostokąt, koło, pięciokąt jak i ich cechy. Mieli za zadanie poklasyfikować je ze względu na kształt, a następnie tworzyli z nich rysunki.


Bratki biorą udział w zajęciach dodatkowych z matematyki. Dzieci utrwalają liczenie na przedmiotach w zakresie 10, poznają cyfry i je rozpoznają, jak również powoli uczą się dodawać i odejmować.


Rok szkolny 2015/2016


Na zajęciach matematycznych dnia 20.05.16r. utrwalaliśmy znane i i poznawaliśmy nowe pojęcia geometryczne – koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. Dzieci odszukiwały w sali przedmioty podobne do koła. Poprzez składanie dużej kwadratowej kartki zauważyły, że w dużym kwadracie mieszczą się mniejsze kwadraty, a także takie figury jak trójkąt i prostokąt. Słuchając bajki „Trójkątna Karolina” zauważyły różne trójkątne rzeczy, a także porównywały różne prostokąty. Poznały takie właściwości figur jak boki i kąty. Na zakończenie wykleiły z figur pajacyka.


Tematem zajęć matematycznych z dnia 6.05.16r było mierzenie długości za pomocą wybranej miary. Mierzyliśmy krokami, łokciami i dłonią takie przedmioty jak dywan, stoły, szafki. Dzieci dowiedziały się, że różne miary dają różne wyniki. Dlatego mierzyliśmy też jedną wspólną miarą – patykami tej samej długości i okazało się, że wtedy każdy miał taki sam wynik. Na koniec dzieci sprawdzały czy długość się zmieni, gdy miarka zmieni kształt.


Tematem zajęć matematycznych z dnia 22.04 było numerowanie. Dzieci zapoznały się ze znakami graficznymi liczb w zakresie 4 i w różnych zabawach utrwalały rozróżnianie znaków graficznych oraz liczby porządkowe w zakresie 4.


Tematem zajęć matematycznych z dnia 8.04 była „Stałość elementów w zbiorze, równoliczność”. Dzieci porównywały liczbę elementów w zbiorze, ustalały czy koralików jest tyle samo po rozsunięciu, po zmianie układu położenia. To samo robiły z kwadratami, trójkątami i klockami. Dowiedziały się, że zmiana położenia nie oznacza zmiany ilości elementów. Potem porównywały ,,na oko” ilość dużych i małych kółek i liczyły czego jest więcej, Na koniec porównywały ,,na oko” ilość ziaren fasoli i soczewicy i sprawdzały czego jest więcej. Zrozumiały, że wielkość elementów nie oznacza dużej ilości.


Tematem zajęć matematycznych z dnia 11.03.2016r. była klasyfikacja przedmiotów. Dzieci najpierw układały obrazki wg własnych pomysłów, tak aby do siebie pasowały, potem dobierały je wg wybranych kolekcji. Uczyły się także segregowania klocków wg koloru i kształtu i guzików wg koloru, wielkości i ilości dziurek. Dzieci nauczyły się, że można dzielić przedmioty wg różnych kryteriów i te same przedmioty należą do różnych zbiorów.


Do tej pory odbyły się 3 koła matematyczne, na których 4-latki rozszerzały swoją wiedzą matematyczną.
Tematem pierwszych zajęć była „Orientacja w schemacie ciała i wskazywanie kierunków względem własnego ciała”. Dzieci wskazywały i liczyły części ciała, a następnie rysowały postać uwzględniając je, brały udział w zabawach ruchowych utrwalających części ciała u siebie i kolegi oraz rozróżniały lewą i prawą stronę.
Na zajęciach z 8.01.16r dzieci rozpoznawały rytm i rytmiczną organizację czasu. Brały udział w rytmicznych zabawach słuchowych i ruchowych, układały szlaczki wg podanego rytmu, a także poznały rytmiczność dnia i nocy oraz pór roku. Na zakończenie wykleiły kalendarze obrazujące rytmiczność dnia i nocy oraz w pracy zespołowej kalendarz pór roku.
Kolejne zajęcia z dnia 22.01.16r uczyły dzieci dostrzegania i łączenia przyczyny i skutku oraz przewidywania następstw. Dzieci dostrzegały przyczynę i skutek w prostych sytuacjach życiowych, jak zmiana smaku wody czy wygląd kartki. Uświadomiły sobie, że niektóre zmiany są odwracalne, a inne nie, a także obserwowały, co się dzieje po dodaniu lub odjęciu elementów zbioru np. guzików.
Kolejne zajęcia wg rozkładu, który jest TUTAJ.


Dnia 26.02.16r na zajęciach matematycznych razem z p. Ewą Zawadzką dzieci zajmowały się liczeniem różnych przedmiotów oraz ich dodawaniem i odejmowaniem. Liczyliśmy dzieci z podziałem na chłopców i dziewczynki, zabawki, guziki, klocki, podczas zabawy z kostką, kropki na niej oraz kroki, a nawet palce u obu dłoni razem. Ćwiczenia te pomogły czterolatkom przećwiczyć operacje matematyczne w zakresie 10.